Μουσική
Τον σημαίνοντα ρόλο της μουσικής στην Ειδική Αγωγή έχουν τονίσει με γραπτές αναφορές πολλές προσωπικότητες από τον επιστημονικό χώρο. Είναι πλέον επιστημονικά τεκμηριωμένη η θετική επίδραση της μουσικής στον ψυχισμό του ανθρώπου, στην αρμονία και την εσωτερική ισορροπία. Η μουσική και η ψυχή κατά τον Πυθαγόρα, διέπονται από τις ίδιες αρμονικές αρχές, και η πρώτη έχει την δυνατότητα να επαναφέρει την ταραγμένη ψυχή στην αρμονία της.
Στόχος της προσαρμοσμένης εφαρμογής της μουσικής είναι η θεραπεία, η επανένταξη, η αγωγή, η εξάσκηση και η αποκατάσταση της ισορροπίας μεταξύ εσωτερικής και εξωτερικής αντίληψης, δηλαδή το άτομο να υποστηρίζεται στο να ρυθμίζει τη σχέση με το περιβάλλον.
Ειδικότερα κατά την διεξαγωγή του μαθήματος της μουσικής πραγματοποιούνται:
- Ασκήσεις οριοθέτησης χώρου, χρόνου, συμπεριφοράς
- Ασκήσεις χαλάρωσης με την χρήση κλασσικής μουσικής
- Μουσικά παραμύθια με σκοπό την διατήρηση και την διεύρυνση του γνωστικού επιπέδου εξατομικευμένα
- Ασκήσεις ρυθμού τόσο με θεραπευτικό χαρακτήρα όσο και με εκπαιδευτικό π.χ. «Μαθαίνω να μετρώ»
- Ασκήσεις μνήμης, λόγου και σωματογνωσίας
- Εκμάθηση τραγουδιών και δημιουργία χορωδίας
Σε περίπτωση απουσίας λόγου αναγνώριση ήχων και αντιστοίχιση με εικόνες.